Toename interne fraude in detailhandel

De detailhandel wordt geconfronteerd met een toename van interne fraude door medewerkers. Dat blijkt uit het Waarschuwingsregister van de Stichting Fraude Aanpak Detailhandel (FAD).

Het Waarschuwingsregister van de Stichting FAD werd vorig jaar ruim 185.000 keer geraadpleegd door aangesloten retail bedrijven. In dit register worden mensen geregistreerd die bewezen intern gefraudeerd hebben. Dit leverde 358 hits op.

In 2024 vielen 280.000 medewerkers onder de werkingssfeer van het register. In 2024 kwam het aantal registraties in het FAD-register uit op 523. Dit is een stijging van meer dan 25% ten opzichte van 2023. Nadat het aantal registraties een aantal jaren daalde, loop het aantal nu snel op. Dit baart de sector zorgen.

Een frauderende winkelmedewerker riskeert bij overtreding van de regels voor een periode van één, twee, drie of vier jaar in het register te worden opgenomen. Onder interne fraude wordt diefstal, verduistering, valsheid in geschrifte of oplichting verstaan. De data in het register kunnen alleen door bij de FAD aangesloten deelnemers worden gecheckt.

Consequente aanpak van interne fraude en toepassing van het Waarschuwingsregister zorgt voor een preventieve werking. Voor de winkelier heeft het register een dubbele werking; zowel preventief als repressief.

Risc & Fraud Investigations onderzoekt jaarlijks vele vermoedens van interne fraude in de detailhandel. Grote landelijke winkel- en fastfoodketens behoren al vele jaren tot onze vaste klantenkring, maar ook ‘de winkelier op de hoek’ doet soms een beroep op onze expertise.

Daarnaast maken ook steeds meer retailers gebruik van analyse tools om hun kassatransacties te monitoren. De analisten van Risc & Fraud Analyse kunnen u hierbij volledig ontzorgen en hebben dan ook veel kennis en expertise in huis. Wij zijn bekend met verschillende analyse software en zijn al vele jaren partner van IntelliQ